tisdag 21 april 2009

Linssoppa med chili, ingefära & kokos

"Oväntat god soppa!" har jag klottrat i tidningen vid receptet. En god och lättlagad vardagssoppa. Soppan är riktigt god att värma upp till lunch dagen efter. En gång lagade jag med en hel röd chili i. Den soppan blev så stark att sexåringen fick tårar i ögonen... Medelbetyg 3,6 av 5.

Linssoppa med chili, ingefära & kokos

ca 4-5 port

½ röd chili (eller lite till)
1 morot
1 gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk färsk riven ingefära (eller lite till)
en skvätt olivolja
2 dl röda linser (rensade och sköljda)
7 dl vatten
1½ buljongtärning (egentligen höns men ta grönsak om du vill ha helt veg)
1 burk kokosmjölk (400 ml)

Kärna ur och finhacka chilin. Hacka löken. Tärna moroten fint, eller riv den så går det ännu snabbare. Fräs grönsakerna med vitlök, ingefära och chili i oljan i några min. Tillsätt linser, vatten och buljongtärningar. Koka sakta under lock i ca 10 min. Häll i kokosmjölken och hetta upp. Salta och peppra om det behövs. Recept från LagaLätt 1/07.

2 kommentarer:

  1. Om man är en person som vanligtvis inte gillar linssoppa, kan denna soppa funka då?

    SvaraRadera
  2. Tror faktiskt det! Jag bjöd mina svärföräldrar och min mamma + sambo på den här soppan som förrätt. Alla fyra är fullständigt ärliga och skulle inte äta av ren artighet. "Men soppan var ju faktiskt god!" utbrast min svärmor förvånat. Hon är annars inte särskilt impad av veg.mat.

    Du skulle tom kunna mixra soppan om du gillar släta soppor bättre.

    SvaraRadera