torsdag 2 april 2009

Denna dagen ett liv

Måste börja med att varna känsliga läsare. Min morgon började med en rent bedrövligt äcklig upptäckt. När jag skulle packa ner åttaåringens gympakläder i hans ryggsäck, så märkte jag att väskan luktade väldigt äckligt. Spya rentav. Frågade sonen om han möjligen blivit åksjuk och kräkts på väskan? Osannolikt, men ändå. Sedan öppnade jag facket fram på väskan, ett fack som vi aldrig använder. Där i låg en stinkande och läckande flaska från Oatly. Vi dricker aldrig Oatly!? Något pucko har alltså packat ner fika i FEL väska och glömt bort det! Och NÄR packade puckot!? Så. Jävla. Äckligt. Var glad att detta inte är en luktblogg! Smörsyra anyone? Tur att jag fick svära gratis för barnen. Det hade nog blivit en redig hundring i svärordsburken annars. Jag var rent spyfärdig själv och mina försök att sanera ryggan gick inget vidare. Stinkryggan fick åka tvättmaskin och åttaåringen fick låna ene storebrorsans rygga istället.

Vi berättade för sonens fröken om vår underliga och äckliga upptäckt. När jag sa Oatly, så sa hon aha. När hon frågade om vi också hittat en hård macka i en liten plastpåse, så sa jag aha. Fattade aldrig vad det var i den påsen... Hon misstänkte genast en vikarie med långa ledningar. Förra veckan skulle vikarien ta hand om ett mellanmål åt en annat barn i klassen. Barnet har diabetes och skulle ha fika med sig. Oatlyflaskan innehöll mjölk... Då alltså. Riktigt vad den innehöll nu kollade jag aldrig. Vikarien skulle personligen ta hand om fikat. Punkt slut. Barnet blev förmodligen utan fika den dagen.

Det har luktat vidrigt äckligt här hemma hela dagen. Hur jag än skrubbat, tvättat och städat. Har eldat doftljus hela halva dagen. Åttaåringen kom hem från skolan och berättade att vikarien med de långa ledningarna var oskyldig. Kanske det, kanske inte. Vågar man erkänna en sådan idiotisk sak?

Det blev middag på McDonalds idag. Medelbetyg 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar