måndag 27 april 2009

Ainas tårtbottnar

Prinsesstårta ville sonen ha. Inte direkt min favvotårta, men okejrå. Tårtbotten och vaniljkräm fixade jag själv. Vaniljkrämen blir SÅ mycket godare med riktig vaniljstång, eller hemkört vaniljsocker i! Jag fuskade lite och köpte hallonsylt och färdigkavlad marsipan.

Det här är ett av ytterst få recept där jag INTE fuskar i mjöl och bakpulver direkt i äggsmets-bunken. Receptet kommer från makens mormor som hette Aina.

Ainas tårtbottnar

rund form 24 cm

3 ägg
3 dl strösocker
1 dl potatismjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl hett vatten (brukar ta från vattenkokaren)

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakuplver i en liten skål (fuska inte!). Blanda ner mjölblandningen i äggsmeten. Häll i hett vatten under vispning. Smeten pöser då upp en aning. Häll i smord och mjölad form. Gräddas i 175 grader ca 35-40 min.

Till gräddtårta brukar jag dela tårtbottnarna i fyra delar = tre lager fyllning.

OBS! Häll inte hett vatten direkt på potatismjöl - klumpvarning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar