lördag 18 april 2009

Farmors fiberbullar

Receptet kommer från min svärmor. Vi kallar dem för farmors fiberbullar. Jättegoda bullar tycker barnen! Perfekt att kunna frysa in och ta fram efter behov. Jag misstänker att det här receptet redan är dubblerat. Den rejält stora degbunken till vår gamla 70-tals Electrolux rymmer inte mer deg än så här. Mrs Murphy provade en gång att dubblera och det funkade inget vidare. Hon slängde deghelvetet och gick på bio.

Farmors fiberbullar

48 bullar

Dag 1:
1 liter kokande vatten
2 dl rågkross
2 dl vetekross
8 dl grovt rågmjöl

Blanda rågkross, vetekross och rågmjöl i en stor bunke. Häll i kokande vatten och rör om. Låt stå i 12 timmar med en bakduk över.

Dag 2:
50 g smör
5 dl mjölk
100 g jäst (2 pkt)
1 msk salt
1 msk anis
1 msk fänkål
2 msk socker
15-17 dl vetemjöl

Smula jästen i en mycket stor bunke (5 liters åtminstone). Smält smöret. Tillsätt mjölk och värm till 37°C. Slå vätskan över jästen. Blanda tills jästen lösts upp. Blanda ner kross/rågmjölsblandningen. Stöt anis och fänkål i mortel med sockret. Blanda ner kryddor, salt och vetemjöl i degen. Arbeta degen så att den känns smidig. Låt jäsa i 40 min.

Dela degen i fyra delar. Rulla ut varje del till en längd som delas i 12 delar. Rulla till bullar. Platta ev ut dem en aning (fast det gör inte jag!). Lägg bullarna på plåtar och jäs 40 min under bakduk. Grädda mitt i ugnen ca 10 min på 225°C. Bullarna går mycket bra att frysa. Satsen kan halveras, men dubbla inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar