tisdag 21 april 2009

Frukostfrallor med frön

Igår kväll fick jag ett ryck och bakade Vallstena valnötsbröd, från "Under valnötsträdet". Har aldrig bakat det brödet tidigare, men det receptet är på samma sida som frukostfrallorna och jag blev så sugen. Köpte hem ingredienser även till valnötsbrödet. Valnötsolja var DYRT! Brödet blev mycket gott, medelbetyg 5 av 5 nybakat (tre personer tokåt!). Rostat valnötsbröd med marmelad och västerbottensost var tokgott. Receptet kommer kanske en annan dag. Boken går att låna på biblioteket.

Frukostfrallorna har jag bakat ganska många gånger. De är lättbakade och går att frysa, men i ärlighetens namn så är de godast nybakade. Receptet går bra att dubbla.

Frukostfrallor med frön

ca 12 st

25 g jäst (½ pkt)
1 msk honung
1 rågad tsk salt
4 dl ljummet vatten (eller 3 dl vatten + 1 dl mjölk)
1 dl solrosfrön eller valnötter
4 msk linfrön (kan uteslutas)
1 dl vetekross (kan uteslutas)
1 dl havregryn (kan uteslutas)
9-10 dl vetemjöl (minska på mjölet om du struntat i uteslutningarna...)

Smula jästen i en bunke. Slå ljummet vatten över jästen. Blanda tills jästen lösts upp. Blanda ner resten. Hiva inte i allt vetemjöl på en gång. Låt degen vara aningen lös. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.

Mjöla bakbordet rejält och häll ut degen. Strö mjöl över degen och platta ut den lätt. Skär degen i fyrkantiga bitar. Låt bröden jäsa på bakpappersklädd plåt i ca en kvart. Gräddas mitt i ugnen 12-15 min på 250 grader. Frukostfrallorna går bra att frysa. Recept från "Under valnötsträdet" av Anna Bergenström, fast hon skriver aningen utförligare recept än vad jag gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar