fredag 1 maj 2009

Rensteksquiche med lingonchutney

Önskemål från barnen om Quiche Lorraine (ost & skinkpaj), vilket är en av de tråkigaste pajer jag vet. Det blev Rensteksquiche till de vuxna och tråk-Quiche Lorraine till barnen. Jag brukar ha rejält med Herbes de Provence i Quiche Lorraine, annars duger väl vilket recept som helst. Även den pajen blir godare med västerbottensost. Kleine Zalze Cabernet Merlot Blend -06 var helt okej till!

Receptet på Rensteksquichen är från "Det goda livet i Jämtland och Härjedalen". Blev nästan förskräckt nu, när jag såg hur dyr boken var. Fick min i julklapp när första upplagan gavs ut.

Rensteksquiche

4 port

Pajdeg:
2½ dl vetemjöl
½ dl vetekli
125 g smör
2 msk vatten

Gör pajdeg i matberedare eller för hand. Tryck ut degen i en pajform. Låt vila i kyl i ca en timme. Förgräddas i 10 min på 250 grader.

Fyllning:
150 g rökt renstek
det vita på en liten purjo
2 vitlöksklyftor
½ grön paprika
½ röd paprika
3 dl gräddmjölk (proportioner efter samvete)
2 ägg
salt, svartpeppar
100 g riven västerbottensost

Strimla kött och övriga ingredienser till fyllningen och lägg i förgräddat pajskal. Strö över ost.
Vispa samman gräddmjölk, ägg och kryddor. Häll det över fyllningen. Gräddas på 200 grader tills pajen är gyllengul, ca 35 min.

Lingonchutney

½ dl rödvin
2 dl lingon
2 krm timjan (fast jag har i mer...)
1 finhackad klyfta vitlök
½ dl socker

Koka ihop ingredienserna till en fast massa. Serveras till pajen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar