tisdag 5 maj 2009

Glasslotteri

Förra veckan köpte vi glass från glassbilen. Premiär för i år faktiskt. Mormor godaste glasstrutar gillar barnen. Bara det att det blir krig om strutarna, för det finns bara fyra av varje smak. Choklad går åt först, därefter jordgubb. Vaniljstrutarna är alltid kvar till sist. Äldste sonen fick ingen glass förra veckan, så han fick välja först. En jordgubbsstrut färre. Då blev det lotteri om de två jordgubbsglassar som fanns kvar. Maken och jag vann. Jag vann ärligast, för jag fick sista lotten. Orättvist lotteri tyckte minstingen och blängde surt på sin vaniljstrut. Rent matematiskt rättvisast vore att köpa tre påsar med glasstrutar åt gången. Då kan alla få lika. Men orka köpa glasstrutar för trehundra pengar...

Fast nu när jag råkade läsa innehållsförteckningen så tror jag att jag avstår hädanefter...

6 kommentarer:

  1. Ja det kan ha avskräckande effekt att läsa innehållsförteckningar... Annars minns jag mycket väl kampen om mormors strutar ;-)

    SvaraRadera
  2. Egentligen är nog glass godast på stranden. Jag gillar nog isglass och sorbet bättre. Inte för att de innehållsförteckningarna lär vara något bättre.

    SvaraRadera
  3. Jag är såå nyfiken på den chokladfyllda kladdkakan, kan jag få recept? Please?

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte mest bara på chokladkaka med mörk choklad, istf bara kakao.Chokladkaka á la Varenne är en av mina favoriter! De bör helst göras dagen innan, vilket du ändå tänkt väl?

    http://forthoseabouttocook.blogspot.com/2009/02/chokladkaka-la-varenne.html

    SvaraRadera
  5. Sedan måste man såklart provbaka innan, i rent ädelt syfte alltså ;-)

    SvaraRadera