onsdag 13 maj 2009

Helvetessallad med halloumi

Helvetessallad är inte så brutalt som det låter. Det är sallad på helt vete, men det namnet lät så tråkigt. Elvaåringen tyckte att jag skulle laga helvetessallad med granatäppelkärnor. Några övriga ingredienser angavs inte. Vetet kokades enligt anvisningar på paketet. Röd lök, vitlök, paprika, zucchini och hel spenat frästes snabbt. Grönsaker och vete blandades med stora vita bönor. Granatäppelkärnor fick de som ville strö på. Alla utom åttaåringen älskar granatäpple! Skivad halloumi stektes i grillpanna. Medelbetyg 2,6 av 5 (en sur etta från sexåringen, treor från oss andra).

I morse kl 7 lade jag 1 kilo stora vita bönor i blöt. Bönkoket påbörjades kl 17. De blev typ aldrig färdiga, så jag gav upp och tog en burk med bönor från skafferiet istället. Kl 19 var bönorna fortfarande inte färdiga. Eftersom jag skulle bort så var jag tvungen att avbryta koket. Jag drog helt sonika av kastrullen från plattan, men lät bönorna ligga kvar. Kl 22.20 var de färdiga.

Helvetessalladen hör ihop med Hells Bells. Givet val tyckte elvaåringen. Det här är en av mina absoluta hårdrocksfavoritlåtar! Inte världens bästa kvalité på klippet, men jag var där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar