fredag 15 maj 2009

Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk

Jag begriper inte fotboll. Det är segt, enformigt och alldeles för långa matcher. Sedan byter de tröjor med varandra. Uäck! Och ibland tar de på sig de andras svettiga tröjor. Dubbel-uäck!

Elvaåringen älskar att spela fotboll. Att träna fotboll är också kul, men matcher är mindre intressant. Det var dax för elvaåringen att bestämma sig för vilka av sommarens alla fotbollsturneringar han vill delta i. En turnering tyckte han var nog. Jag ville gärna peppa honom att ställa upp i åtminstone en till. Det är en stor turnering helgen efter skolavslutningen. Den var han med i förra året, men det har han glömt. Han har "minsann aaaldrig varit med i någon fotbollsturnering nååågonsin!". Jag gjorde mitt bästa att påminna honom. Ägnade tio minuter åt att påminna honom om fotbollsplanernas halkiga gräs, hur bra de spelade, hur de gick vidare längre än väntat, hur grym målvakt de hade, hur tidigt de fick spela en lördag morgon, hur jag och syskonen var där och hejade på osv. Han mindes ändå ingenting. "Ja, och så köpte vi hamburgare i ett tält efteråt!" sa jag med en sista suck. "Jahaaa, menar du där vi köpte BonAqua! Jamen den turneringen vill jag spela!" utbrast sonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar