tisdag 12 maj 2009

Renskavsgryta & potatis

Egentligen känns den här grytan mer höstig och vintrig, men jag hade ett paket renskav i frysen. Elvaåringen värmde soppa från gårdagen. Han hade gärna dödskallemärkt grytan, men i så fall måste han smaka först. Lustigt nog älskar han suovas och renfilé... Sexåringen gav en etta i betyg. Fjortonåringen åt två enorma portioner och gav en femma i betyg. Medelbetyg 3 av 5 (fyra betygssättare).

Jag är lite naiv och vill gärna tro att renar lever ett betydligt bättre liv i frihet, än grisar lever i fångenskap. Eller hur man nu ska formulera sig. Alltså äter jag hellre renar än grisar. Kanske var jag same i något av mina tidigare liv? Har man fobi mot renskav, så torde grytan funka även med köttfärs.

Renskavsgryta

400 g renskav
1 gul lök, skalad och hackad
3 morötter, skivade
1 zucchini, halvmånar el kuber
200 g champinjoner, skivade
smör el olja att steka i
2-3 tsk timjan
2½ dl vatten
2-3 msk viltfond
2½ dl matlagningsgrädde
1-2 tsk sambal oelek
1 msk rönnbärsgelé
salt & svartpeppar

Fräs renskaven i smör. Renskav behöver inte tina innan, men vänd den ofta om du steker fryst. Sänk värmen. Låt lök och morötter steka med någon minut. Låt timjan fräsa med på slutet. Häll på vatten och viltfond. Koka tills morötterna är ganska mjuka. Tillsätt zucchini, champinjoner, grädde, gelé och sambal. Koka i ca 5-10 min. Serveras med kokt eller pressad potatis.

Maken är bortrest. Igen. Det är mycket, mycket synd om mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar