onsdag 27 maj 2009

Lax med krossade korianderfrön & Potatissallad med dijonsenapsdressing

Båda recepten är från "Den perfekta matlådan". Finfint GI enligt kokboksförfattarna. Kokt kall potatis har lägre GI än varm och nykokt. Senap är bra för fettförbränning och dijonsenap innehåller inte fett eller socker.

Barnen äter inte potatissallad, så de fick uppstekt potatis till laxen. Ett ganska högt medelbetyg blev det, men sexåringen gillade inte korianderfröna. Jag äter inte senap som jag vet om, så jag blundade och blandade ;-).

Lax med krossade korianderfrön

2 port

400 g laxfilé
1 msk korianderfrön
salt

Mortla korianderfröna. Lägg laxen på en plåt. Gnugga in laxen med korianderfrön och salt. Sätt in i ugnen, 150 grader ca 15 min.

Potatissallad med dijonsenapsdressing

2 port

600 g skalad kokt kall potatis, skuren i lagom stora bitar
oliver
1 rödlök, tunt skivad
Babyspenat, rucola eller romansallad (mörkgrönt = nyttigt!)
ev kapris

Dijonsenapsdressing
2 msk olivolja
1 msk dijonsenap
1-2 msk rödvinsvinäger
salt & svartpeppar

Rör ihop dressingen i en stor skål. Blanda ner potatis, lök, oliver och sallad. Klart!

2 kommentarer:

  1. MMM så gott, det ska jag göra, det är så gott med potatissallad

    SvaraRadera
  2. En betydligt nyttigare middag än en påse chips ;-) Brukar ibland laga en liknande potatissallad med stekt halloumi till.

    SvaraRadera