måndag 16 mars 2009

Monstersoppa med ögon (spenatsoppa) & Tekakor


Idag blev det monstersoppa till middag. Smågrabbarna hann bli rejält osams, precis innan middagen var klar. "Mitt liv är väärdelööst!" vrålade åttaåringen med dramatisk stämma och gav soppan en etta i betyg. Den retsamme sexåringen kontrade med "Åh, jag tror jag hittade en näsa i soppan! Hundra poäng!". Medelbetyget blev sålunda 22 av 5, eller om man byter ut hundringen mot en femma, 3 av 5.

Spenatsoppa

4 port

1 gul lök, finhackad
olivolja
3 msk vetemjöl
9 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
ca 500 g hackad spenat (fryst)
1 vitlöksklyfta, pressad
2 dl lätt creme fraiche

Fräs löken i olivolja. Rör ned mjölet och späd med vatten. Lägg i buljongtärning och koka upp. Lägg i hackad spenat och pressad vitlök. Koka upp så att spenaten tinar och soppan blir het. Blanda i creme fraiche. Mixra om du vill ha slät soppa. Servera med kokta halverade ägg. (Recept från "Barnfamiljens bästa mat" av Lotta Brinck.)



ca 30 st

½ l ljummen mjölk
2 dl flytande margarin
1½ pkt jäst
3/4 dl socker
4 dl grahamsmjöl
9-10 dl vetemjöl

Gegga ihop allt. Kavla ut på bakplåtspapper och ta ut tekakor med mått. Nagga och jäs en timme på plåt. Gräddas på 225° i 6-7 min. Tekakorna ska få lite lagom färg.

ELLER ännu snabbare: dela degen i tre delar, kavla eller platta ut på tre plåtar (med bakplåtspapper på såklart!). Degen ska täcka nästan hela plåten. Nagga, jäs och grädda (ev lite längre). Ursprungsreceptet kommer från en vän, men jag har minskat på sockret en aning och så har vi även i lite grahamsmjöl.

Den enda gång vi röstat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar