måndag 16 mars 2009

Fotbollskaka

När vi äter soppa till middag så brukar vi göra efterrätt! Jag har provat att dubblera receptet och det funkade bra. Då blev smeten lagom för en ugnsstor långpanna. Den långpanna jag använde då hade högre kant än den här hemma. Jag brukar bara göra en frosting (den vita!) och då måste man dubblera ett av frostingrecepten.

Fotbollskaka
24 bitar

150 g smör
2 st ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
2 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
1 tsk rivet apelsinskal
2 st apelsiner, pressade

Vit chokladfrosting
0,5 dl vispgrädde
100 g vit choklad
1 dl florsocker
3 msk kokosflingor

Mörk chokladfrosting
0,5 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
1 dl florsocker
3 msk kokosflingor
0,5 msk kakao

1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Tillsätt smör, apelsinskal och pressad saft. Blanda ner vaniljsocker, kakao, bakpulver och vetemjöl i i smeten.
3. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, 22x34 cm. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min.
4. Låt kakan svalna. Gör under tiden den ljusa och mörka frostingen till kakan på samma sätt.
5. Koka upp grädden i en liten kastrull. Bryt chokladen i bitar.
Dra kastrullen från värmen och rör tills chokladen smält.
Blanda ner florsocker, rör tills sockret smält. Blanda kokos med kakao i en plastpåse och skaka den.
6. Bred ljus frosting över halva kakan, mörk på andra halvan.
Strö vit kokos över den vita frostingen och mörk över den mörka chokladfrostingen. Skär kakan i bitar. (Recept från Allt om mat, men jag har ändrat lite.)

Fotbollssommaren -94:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar