tisdag 31 mars 2009

Michailis fakes (soppgryta)

Den här soppan är oväntat god, med tanke på de få ingredienserna! Om man enbart ser till ingredienserna så ser det här receptet inte särskilt lovande ut. Ber jag barnen föreslå en soppa till matsedeln, så föreslår de ofta den här eller potatissoppa! Har för mig att receptet är från Cypern. Medelbetyg 4,4 av 5.

Michailis fakes (soppgryta med linser)

4 port

250 g svarta linser
2 st tomat
1 st gul lök
1 st morot, liten
8 dl vatten
1 st hönsbuljongtärning
1 msk tomatpuré
1 st lagerblad
0,5 dl olivolja
1 tsk salt

Tillbehör:
2 paket bacon
bröd

Lägg linserna i blöt i kallt vatten 1 timme. Skålla, skala, kärna ur och hacka tomaterna. Skala och hacka löken. Skala och skär moroten i cm-tjocka slantar. Häll bort blötläggningsvattnet från linserna. Lägg linser, grönsaker, vatten, buljongtärning, tomatpuré, lagerblad, olivolja och salt i en kastrull. Ge soppan ett uppkok, rör om och låt den sedan sjuda, med locket lätt på glänt, på svag värme 30–45 min, tills linserna är mjuka. Smaka ev av med mer salt. Servera soppgrytan med strimlat, knaperstekt bacon och bröd. (Recept från Allt om mat.)

Ville bara påpeka att jag ÄGER Fernando! I Singstar alltså! Barnen har inte en chans, haha. Jag har spöat ut dem från listorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar