lördag 14 mars 2009

Betygssystemet & dödskallevarning

För några år sedan började vi, lite på skoj, att sätta betyg på maträtter. Betygsskalan är från 1 till 5, och 5 är högst. Allas betyg är lika viktiga! Det kan bli en del tjafs då somliga tycker att somliga drar ned medelbetyget. Det är ytterst få maträtter som får full pott från alla i juryn. Ett medelbetyg över 4 är således väldigt bra.

Jag själv är rätt snål med femmor, delvis pga att jag oftast är den som lagat maten och därför tar med arbetsinsatsen i mitt betyg. Vi skriver oftast inte ned medelbetyget, men jag klottrar alltid en lite kommentar vid testade recept i tidningar och kokböcker. Det är lättare att att undvika IMV-recept (Inte Mödan Värt) och andra dåliga recept då.

Dödskallevarning är utanför skalan. Dödskallevarning är för vråläckliga oätbara maträtter! Så värst många dödskallevarningar har det inte blivit. Listan ser ut som sådan:
  1. "Havets läckra wok" från ViktVäktarnas familjekokbok. Klottrat i boken: "Extremt äckligt! Laga aldrig mer!" Har tom ritat en dödskalle. Det är nog det äckligaste jag någonsin lagat!
  2. Tofu. Går det att laga ätlig mat med tofu i? Vi tänker inte testa fler ggr.
  3. Falukorv och zucchini som skulle varvas i flera lager, så att det blev torn. Skapelsen skulle sedan värmas i ugn. Vilken vånda! Blä!
  4. Elvaåringen vill hemskt gärna dödskallemärka renskav, men det äter vi andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar