torsdag 26 mars 2009

Dagens dubbel

Hämtar in dagens post och hittar en finskspråkig tidning i vår brevlåda. En tidning direktadresserad till mig!? Varför det och varför då? No se ni una palabra de finska, mitt finskklingande efternamn till trots. Eller jo, jag kan "ei saa peittää"och "moi mukkulat". En av tidningsrubrikerna handlar om Sushikurssi, så möjligen kan jag numera även det ordet. Skoj ord som fastnar i hjärnan, sushikurssi, sushikushi. Skulle gärna gå en sådan kurs om jag bara fattade vart den är!

Springer förbi hemma som hastigast för att lämna av sexåringen hos storebröderna och hämta mina träningskläder. Då plingar det på dörren. Två farbröder med svarta portföljer vill frälsa mig och vill hemskt gärna prata finska med mig. Jag pratar tyvärr inte finska. Jag är inte intresserad av deras information på svenska heller. Jag. Är. Inte. Intresserad. Inte nu. Inte sen. Inte någon annan dag heller. Det ligger inte i mitt intresse att diskutera vem som tror vad med främlingar. Jag firar jul och påsk. Jag tror att blodtransfusioner kan rädda liv. Vad synd att jag inte tänkte på att skicka med dem sushikurssitidningen när de gick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar