fredag 7 augusti 2009

Grillade räkor

Bedårande snabbt och enkelt att laga! Tar förstås ett tag att skala och äta. Tror att receptet egentligen var tänkt för redan tinade räkor, men det funkar hur bra som helst med frysta otinade! Receptet kommer från vårt mycket vältummade ex av "Barnfamiljens bästa mat", av Lotta Brinck. Vår bok har hängt med sedan maj -97.

Aiolin gjorde efter mitt vanliga recept. Som tur var hann jag köpa med mig en flaska Gustave Lorentz Gewurztraminer igår. Frågade en av säljarna om råd och när hon sa "... eller köp bara något du gillar", så tog jag det som en fin ursäkt för att köpa en av mina favoriter.

Grillade räkor

2 pers åt upp detta och blev rätt mätta

1 kg frysta räkor (gärna 70/90 så de inte är så små)
3 vitlökslyftor
3/4 dl olivolja
2 rm cayennepeppar

Skiva två av vitlöksklyftorna. Blanda med olivoljan. Pressa ned en vitlöksklyfta och tillsätt cayennepeppar. Häll oljan över de oskalade räkorna och blanda om ordentligt. Vi brukar blanda direkt i långpannan. Låt räkorna dra i oljan medan ugnen värms till 275 grader. Sätt plåten direkt under ugnens grillelement och grilla några minuter tills räkorna fått lite färg. Serveras med baguette och aioli.

2 kommentarer:

  1. *MUMS*
    Detta tänker jag minsann tillaga ikväll! Tack för tipset =)

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det smakade riktigt bra! Helgen blev en av de soligaste på hela sommaren, så härligt!

    SvaraRadera