onsdag 5 augusti 2009

Grekisk kycklingsallad med fetaost & honungsvinägrett

Igår blev det grekisk kycklingsallad med fetaost och honungsvinägrett. Receptet hittade jag igen när jag kollade igenom gamla matsedlar efter inspiration. Barnen åt kyckling och ris. Spenat, smulad fetaost och oliver fick de ta efter behag. Nioåringen åt inget av de tre...

Grilla är inte min grej. Kycklingfiléerna penslades med olivolja, stektes randiga i grillpanna och så på med lite salt och peppar. Sedan penslade jag kycklingen med soja och tömde över grillkrydda. In med kycklingfiléerna i ugnen tills de var genomstekta, sisådär 175 grader i ca 10 min.

Vågar man skriva att man tog ett glas rosévin till? På en vardag? Den stackars skvätten var helt övergiven och ensam kvar i flaskan. Maken fick ett glas rött istället. Även det en övergiven skvätt.

Grekisk kycklingsallad med fetaost & honungsvinägrett

3-4 port

4 grillade kycklingfiléer
1 rödlök
1 isbergssalladshuvud
1 romansalladshuvud
300 g färsk spenat
ca 200 g fetaost
1 dl svarta oliver

Honungsvinägrett
1 dl olivolja
2 msk balsamvinäger
½ tsk fransk senap
½ msk flytande honung
salt & peppar

Skiva de grillade filéerna i ca 1/2 cm tjocka bitar. Skala och skiva rödlöken. Gör en bädd av sallad på varje talllrik. Lägg på kycklingbitarna och toppa med skivad rödlök, smulad fetaost och svarta oliver. Häll över dressing efter smak precis före servering.

Dressing: Blanda olivolja med balsamvinäger, fransk senap och flytande honung. Smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

  1. Åhhh vad gott det låter, den måste jag göra och det snart! =)

    SvaraRadera
  2. Perfekt sommarmat! Om man köper med sig färdiggrillad kyckling så torde det passa finfint som båtlunch!

    SvaraRadera