lördag 1 augusti 2009

Hemgjort vaniljsocker


Jag har inte köpt vanillinsocker sedan sisådär -94, då "Rosendals trädgårdscafé" gavs ut. När jag köpte Jamie Olivers "Den nakna kocken" några år senare började jag använda hans recept istället. Vaniljsockret blir bara ännu bättre om det får stå några veckor innan du börjar använda det.

Vaniljsocker

1 kilo strösocker
4 vaniljstänger

Kör/schwoppa vaniljstängerna i matberedare. Skrapa ev ned från sidorna av bunken om det behövs. Häll i en del av sockret och kör tills vaniljstängerna finfördelats. Häll i resten av sockret. Jamie silar sedan blandningen. Det gör inte jag. Jag låter vaniljstångsbitarna ligga kvar i sockret och silar vid användning. Silar genom en liten tesil som alltid ligger i burken med vaniljsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar