lördag 1 augusti 2009

Chokladmousseprovning


När svågern och maken provade whisky härom kvällen fick jag en himla bra idé! Tänk om man skulle göra flera satser chokladmousse med whisky i, för att provsmaka vilken whisky som blev bäst!? Varje sats chokladmousse räckte till sex små glas, möjligen skulle det kunna räcka till åtta. Facit gömde jag. Svågern, svärmor och maken fick blindtesta moussen i små märkta plastglas (engångs från ICA). De fick dock veta vilka tre sorters whisky jag använt. Alla tre var Single Malt från Skottland. Svågern var snabbast och prickade in alla rätt. Maken kom tvåa och hade också alla tre rätt. Svärmor prickade bara in den ena (Glenmorangie). Testet vanns av Balvenie som var klart godast, tätt följd av Bowmore. Glenmorangie förlorade stort. Om vi gör om provningen någon gång, så tror jag att jag ska trixa och ta fram en flaska som INTE finns med i någon av mousserna. Då blir det kanske lite svårare att gissa.

2 kommentarer:

  1. Vad finurlig du är! Min man och hans studentkompisar gjorde en ful grej mot en kille i gänget under studietiden, det var bara en sorts whisky han gillade. De tog den billigaste whiskyn och hällde i den flaskan och serverade honom ett glas varpå han utbrast att det kändes att det var riktiga grejer! ;-)

    SvaraRadera
  2. Moahaha! Det var elakt och kul! Jag dricker bara whisky i Irish coffee. Svågern har beställt chokladmousseprovning till efterrätt på sin födelsedag om några veckor.

    SvaraRadera