lördag 1 augusti 2009

Amerikanska chokladmuffins

Idag var det bara en fotbollsmatch, så jag hann baka muffins. Sexåringen hjälpte till. Vi hittade en mörk toblerone i skåpet, så vi tog det istället för vanlig mörk choklad. Det blev inte alls dumt! Ingredienserna klottrades ned på en liten lapp för flera år sedan. Sedan har jag fortsatt klottra dit mina ändringar. På tiden att jag skriver ner receptet ifall lappen försvinner!

Amerikanska chokladmuffins

Ca 12 st

4 dl vetemjöl special
1¾ dl strösocker
1 dl kakao
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 ägg, lätt vispat
3 dl mjölk
100 g smält smör
100 g grovt hackad mörk choklad (eller mörk toblerone)
Ev 1 dl hackade valnötter

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt smält smör, mjölk och ägget. Rör smeten någorlunda slät innan du blandar i chokladen. Fördela smeten i en muffinsplåt. Vi brukar använda bullformar i plåten, så blir det lättare att få upp muffinsen sen. Gräddas mitt i ugnen, i ca 20 min, 175°.

2 kommentarer: