lördag 1 augusti 2009

Lammytterfilé med getoströra & bulgursallad

Barn nr 3 beställde lammfilé till födelsedagsmiddag. Barnen fick klyftpotatis och vi vuxna (svågern, svärmodern, maken och jag) fick kamutvetesallad och chèvreröra. Jag dubblade receptet på chèvreröran, då jag tänkte att det som blev över kunde bli gott på mackor. Det blev inte en gnutta över... Receptet har jag länkat till förr, men nu lägger jag in det här så jag vet vart jag har det! Helt kamutvete funkade lika bra som bulgur. Matvete eller moghrabiah skulle nog också funka.

Vi drack ett sicilianskt rödvin till, något slags Salice Salentino, men jag hittar det inte längre i Systembolagets sortiment. Attans. Till efterrätt fick barnen chokladmousse utan whisky och vi andra roade oss med chokladmousseprovning.

Lammytterfilé med getoströra & bulgursallad

4 port

600 g lammytterfilé
1 msk smör
salt & nymald svartpeppar

Getoströra
2 dl turkisk yoghurt
100 g getost (chèvre)
1 liten rödlök
1 vitlöksklyfta
15 svarta oliver
1/2 dl hackad oregano

Bulgursallad
250 g cocktailtomater
1 paprika
1 kruka basilika
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
2 msk ljus balsamvinäger (eller vanl mörk om du inte ids köpa ljus...)
3 dl bulgur (el kamutvete för 4 port)

1. Stek filén i smör i en stekpanna till en innertemperatur på ca 60°. Linda in den i fuktat smörpapper.
2. Smula getosten. Skala och hacka löken och vitlöken. Hacka oliverna. Rör ner detta och oregano i yoghurten. Smaka ev. av med salt och peppar.
3. Skiva filén, servera den med röran och t ex en bulgursallad.

Bulgursallad
1. Skölj tomater och paprika. Skär tomaterna i halvor, kärna ut paprikan och strimla den. Hacka basilikan grovt. Skala och hacka vitlöken.
2. Blanda tomater, paprika, basilika, vitlök, olja och balsamvinäger. Smaka av med salt och peppar.
3. Koka bulgur enligt anvisningar på paketet. Blanda varm bulgur med grönsakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar