tisdag 1 december 2009

Pepparkakor

Jag hade funderingar på att göra pepparkaksdegen ikväll, men jag kom av mig efter träningen. Själva pepparkaksbaket är makens jobb, för han är en jäkel på att kavla! Han får till fem plåtar med små pepparkakor av en halv sats. Jag har för mig att vi brukar grädda med den lägre temperaturen, eftersom de små pepparkakorna inte bränns lika fort då.

Pepparkakor

1 dl sirap
2 dl socker
1 dl vatten
200 g smör
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk nejlika (mortlad)
ca 8½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Koka sirap, socker och vatten. Ta av kastrullen från plattan. Blanda i smöret så det smälter. Tillsätt kryddor, mjöl och bikarbonat. Ta upp degen och lägg i bunke/burk med lock, eller lägg degen i en plastpåse. Låt stå över natten. Gräddas lagom bruna i 150-175 °C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar