måndag 14 februari 2011

Äppelpaj med lönnsirap

Potatis- & purjosoppa med nybakat korgbröd till middag här idag. Till efterrätt smaskade vi i oss äppelpaj. Receptet hittade jag på en liten lapp som jag rivit ur någon tidning. Tyvärr syns det inte vilken tidning. Jag ändrade receptet en aning. Min variant fick mer smör, mindre mjöl och färre äpplen.

Äppelpaj med lönnsirap

ca 5 port

4-5 äpplen
3/4 dl lönnsirap
2 tsk kanel
1 tsk nymald kardemumma
100 g smör
2 dl vetemjöl
2½ dl havregryn
½ dl muscovadosocker el råsocker

Skala och kärna ur äpplena. Skär i klyftor. Blanda äppelklyftorna med lönnsirap, kanel och kardemumma i en pajform. Smält smöret och blanda i socker, vetemjöl och havregryn. Fördela smuldegen över äppelklyftorna. Gräddas i ca 30 min på 200 grader. Serveras med vaniljsås eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar