tisdag 15 september 2009

Korgbröd

Hjälp vad kvällarna och helgerna går fort! Hinner inte blogga. Hinner ingenting. Återfann det här brödreceptet när jag kollade igenom mina receptdokument. Receptet kommer från en vän. Nioåringen åt med god aptit. Han är annars extremt långsam när han äter frukostmackor. Eller snarare frukostmacka, inte -or. En macka kan ta en halvtimme för honom...

Korgbröd

Dag 1
Surdeg, blandas kvällen innan:
1,5 dl vatten
25 g jäst
2 tsk stött anis
2 dl grovt rågmjöl

Blanda alla ingredienser och låt stå i rumstemperatur tills nästa dag.

Dag 2
Till surdegen sätts:
3,5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 msk olivolja (egentligen matolja, men det använder aldrig vi)
7 dl rågsikt
4 dl vetemjöl (3 dl till degen + 1 dl till utbakning)

Låt jäsa ca 30 minuter. Knåda degen, forma rund och lägg den i en mjölad korg. Låt jäsa 30-40 minuter. Vänd upp korgbrödet på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 200°C ca 35-40 minuter.

4 kommentarer:

  1. Men du, nu kräver du det omöjliga av mig, hur ska jag hinna med detta när jag knappt hinner blogga...? ;-)

    SvaraRadera
  2. åh så bra, ett sånt här recept har jag velat ha länge, tackar!

    SvaraRadera
  3. Jag igen! ;-) En styck stafettpinne att plocka upp inne hos mig =)

    SvaraRadera
  4. Molly: Inte såå omöjligt. Gör surdegen ena kvällen och baka klart kvällen därpå. Ska kika efter stafettpinnen!

    fashionhaggan/anna: Varsågod! Ut och jaga en korg att jäsa i, brödet får så snyggt mönster då!

    SvaraRadera