måndag 8 november 2010

Bosses toscakaka

Svärfadern är väldigt förtjust i toscakaka. Särskilt toscakaka med extra mycket tosmasmet på. I lördags fixade han maten och jag efterrätten. Tyvärr blev barn nr 3 och 4 utan kaka, så jag bakade en ny åt dem idag. Så himla ädelt av mig va ;-)?

Toscasmeten kan halveras om man känner för det.

Bosses toscakaka

3 ägg
2½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100 g smält smör
2½ dl mjöl
(nix, nope inget bakpulver)

Värm ugnen till 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i vaniljsocker och smält smör. Vänd försiktigt ner vetemjölet. Häll smeten i en smord och mjölad form (vanl rund springform). Gräddas i nedre delen av ugnen i ca 25 min, tills kakan stannat någorlunda i mitten. Under tiden gör man toscasmeten.

Tosmasmet

100 g mandelspån
1 dl socker (råsocker funkar ovanligt bra till toscasmet!)
100 g smör
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk (eller grädde om du råkar ha)
en skvätt sirap (sirap är så kladdigt att mäta, ca 2-3 msk kanske)

Blanda allt i en liten kastrull. Hetta upp under omrörning, men koka inte för då kan smeten skära sig. Häll smeten på kakan och grädda tills toscan fått fin färg, ca 15 min.

4 kommentarer:

  1. Ja du är en god mor ;-)Om man inte tål mandel eller nötter, finns det ngt alternativ?

    SvaraRadera
  2. Och du kan tom snart vara en god far-mor! Har du testat kokostosca?

    SvaraRadera
  3. Yummie, yummie - låter goooottt.

    SvaraRadera
  4. En sån där kaka som oftast går åt på EN fika hos oss ;-)

    SvaraRadera