onsdag 10 juni 2009

Cookies i förton varianter

Det här receptet på cookies är riktigt användbart! Man kan ändra lite hur som helst med smaksättningar. Jag kan helt enkelt inte låta bli att ändra lite... Grundreceptet fanns i Allt om Mat för några år sedan, men följ INTE deras nätrecept för de har tappat bort 100 g smör! Har precis mailat dem och varnat. (Såg att de korrigerat nu!)

Vi hade med oss x-mas cookies till ene sonens skolavslutningsfika, för jag hittade inga torkade jordgubbar på affären. Idag fick jag ångest över midsommar (gäster), fotbollscup (den där vi köpte BonAqua) och strandfika, så jag bakade både kokoscookies (hittade till slut jordgubbar) och chokladcookies. Chokladcookiesarna uppfann jag idag. Måste skryta med att de blev riktigt bra!

Cookies i förton varianter

ca 60 små cookies

150 g smör
1 dl florsocker
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ägg
4½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat

Smaksättning 1:
2 dl pecannötter, eller valnötter
100 g ljus choklad, hackad

Smaksättning 2:
1½ dl havregryn
50 g papaya, torkad, i bitar (eller hackade)
50 g vit choklad, hackad
1 dl hasselnötter, hackade

1. Vispa smör, florsocker, socker och vaniljsocker i en bunke med elvisp. Tillsätt ägget och rör i mjölet blandat med bikarbonat.
2. Vänd för hand i någon av de förton smaksättningarna.
3. Dela degen i två bitar. Rulla varje bit till en rulle, ca 4 cm i diameter, och linda in den i plastfolie. Lägg i kylen till nästa dag, eller lägg i frysen ca 1 timme.
4. Sätt ugnen på 200°. Skär rullen i ca 1 cm tjocka skivor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Ta ut och låt kakorna svalna på plåt, så blir de extra knapriga.

Summer cookies
1 dl havregryn
1 dl torkade jordgubbar, grovhackade
100 g vit choklad, grovhackad

Kokoscookies
1½ dl råsocker (istf strösocker)
1 dl stora kokosflingor
1 dl torkade jordgubbar, grovhackade
100 g vit choklad, grovhackad

X-mas cookies
1 dl havregryn
1 dl torkade tranbär, grovhackade
100 g vit choklad, grovhackad

Chokladcookies
1 dl farinsocker (istf strösocker)
½ dl kakao
bara 4 dl mjöl istf 4½
100 g mörk choklad, grovhackad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar