tisdag 9 juni 2009

Thailändsk soppa med kyckling och kokosmjölk

Igår blev det snabblagad thailändsk kycklingsoppa till middag. Jag kikar gärna på recept, men lagar sällan som det står. Pak soi får man knappt tag i här, så jag brukar ta hel bladspenat istället. Purjo är billigare än salladslök. Färsk koriander vissnar så sabla fort, så jag köper inte hem det enbart för det här receptet. Om man ändå behöver koriander till annat, så för all del. Fisksås smakar väldigt olika beroende på märke. Santa Marias fisksås är rätt svag. Häll inte i 3 msk rakt av från en otestad fisksås! Recept från Allt om Mat.

Thailändsk soppa med kyckling och kokosmjölk

4 port

3-4 st kycklingfiléer
1-2 st chilipepparfrukter, röda spanska
1 röd paprika
1 fint strimlad morot
5 st salladslökar (eller en smal purjo, eller en röd lök i tunna klyftor)
2 msk sesamolja
6 dl hönsbuljong (fast en buljongtärning räcker)
1 burk kokosmjölk, á 400 ml (eller lätt kokosmjölk)
4 st pak soi, små (eller hel bladspenat)
2-3 msk fisksås
12 st ärtskott (eller inte...)
1 msk korianderblad
ev ½ tsk salt

Tillbehör
4 st limeklyftor

1. Finstrimla kycklingfiléerna. Dela, kärna ur och strimla pepparfrukten och paprikan. Ansa och skiva salladslöken.
2. Fräs kyckling och pepparfrukt under omrörning i oljan ca 3 min. Krydda ev med salt. Tillsätt buljong, paprika, morot och salladslök. Blanda i kokosmjölken. Koka upp soppan under omrörning.
3. Skär pak soi i bitar och lägg i soppan. Koka ca 2 min. Smaka av soppan med fisksåsen.
4. Ta grytan från värmen. Blanda i grovhackade ärtskott och korianderblad.
5. Servera soppan med limeklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar