söndag 19 december 2010

Renstek med rödvinssås, potatispuré med västerbottensost & vaniljrostade rotsaker

Hjälp vilken omständlig matlagning jag utsatte mig för idag! Kastruller och pryttlar överallt. Tur att familjen uppskattade renstek med rödvinssås, potatispuré med västerbottensost och vaniljrostade rotsaker. Det blev ingen svamp i vår potatispuré. Rätt meningslöst med dyr svamp då ingen av barnen äter det. Kålroten bytte jag ut mot rotselleri. Rödvinssåsen räckte gott och väl, trots att receptet halverades. Sedan lagade jag med renstek istället för filé och ugnsstekte tills den tunnare köttbiten visade 65 grader. Då var den tjockare köttbiten fortfarande tillräckligt blodig för vissas smak. Medelbetyg 4,2 av 5.

Vi blev tvungna att dricka vin som jag egentligen tänkt ta med till fjällstugan. Oops liksom, men vi hade bara en flaska rött att välja på. Får helt enkelt köpa fler C J Pask Omahu Road Syrah -09 (2163). Ett riktigt bra rött vin, om än inte till budgetpris.

2 kommentarer:

  1. Men åh vilka goda saker du gör och i jultider! Vad ska du ha för att komma hit?

    SvaraRadera
  2. Tror att familjen insåg att ev klagomål hade bestraffats med stekspadeklatschar på baken och stektermometer i låret ;-) Synd att du bor så avsides annars kommer jag gärna!

    SvaraRadera