tisdag 21 december 2010

Hemgjort chokladpulver med kryddor

Receptet skrev jag av från Allt om Mat för sisådär två år sedan. Har inte kommit mig för att testa förrän nu. Jag hade nog förväntat mig mer smak av kryddorna. Ingen annan än jag har vågat smaka...

Hemgjort chokladpulver med kryddor

Till ca 3 dl

1 vaniljstång
½ dl + 1 dl råsocker
1 stjärnanis
½ tsk kardemummakärnor
½ tsk chiliflakes (Santa Maria red hot chilipepper)
1½ dl kakao (ca 70% kakaohalt)

Till en kopp:
2 dl + ½ dl mjölk

Finhacka vaniljstången. Mal den med 1 dl av sockret och resten av kryddorna i en kaffekvarn eller med en mixerstav. Alt mortla för hand. Blanda kryddblandningen med kakao och resten av sockret. Häll upp på en burk med tättslutande lock.

Till en kopp: Värm 2 dl mjölk och blanda ned en dryg msk av det smaksatta kakaopulvret. Värm ytterligare ½ dl mjölk i en kastrull och vispa kraftigt med visp eller mixerstav till ett skum. Lägg skummet på toppen av den varma chokladdrycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar