tisdag 4 maj 2010

Valnöts- & fikonbröd

I julas smakade jag ett valnöts- och fikonbröd som var helt vansinnigt gott! Tyvärr var det brödet speciallevererat från Stockholm av makens ena faster. Jag hittade ett recept som lät lovande, men det blev tyvärr ingen fullträff. Brödet var inte särskilt häpnadsväckande nybakat. Får se om det blir bättre av att stå till sig till imorgon. Vårt favoritvalnötsbröd från "Under valnötsträdet" är mycket godare! Jag kanske borde ha petat ner fikon i det receptet istället?

I grundreceptet ska valnötter och fikon hackas grovt. Det var onödigt och hade nog blivit bättre med hela valnötter och hela (möjligen halverade) fikon. Jag tog olivolja, tänkte inte på att jag hade valnötsolja hemma.

Valnöts- & fikonbröd

1 stort bröd

Skållning & surdeg
1 dl vetekross
2 dl grovt rågmjöl
3 dl vatten
½ paket jäst

Efter 1 dag
3 dl vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
10 dl vetemjöl special med fullkorn
2 dl valnötter
2 dl torkade fikon

1. Lägg vetekross och rågmjöl i en bunke. Koka upp vattnet, häll det över och rör om. Låt det svalna till 37°. Smula i jästen och rör så att den löser sig. Låt stå övertäckt i rumsvärme.

Efter 1 dag:
2. Rör i ljummet vatten (37°), olja, salt och mjölet blandat med nötter och fikon i den förberedda degen.
3. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 1 timme. Dela degen i två delar och forma dem till längder. Vira ihop dem till en lång längd.
4. Lägg den på bakplåtspapper på en plåt. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 250°.
5. Sätt in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200°. Grädda 35–40 min. Låt brödet svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar