torsdag 1 oktober 2009

Koosmali - sallad på morötter & senapsfrön

Härom dagen lagade jag indisk vegetarisk korma, ris och morotssallad. Korman var helt okej, bortsett från att alla förutom jag avskyr sötpotatis. Nästa gång ska jag ändra på grönsakerna. Då blir det nog bra!

Tror att den här morotssalladen har indiskt ursprung. Receptet har jag fått av en vän.

Koosmali - sallad på morötter & senapsfrön

500 g morötter
1 msk smör
1-2 gröna chilifrukter
1 tsk svarta senapsfrön (eller bruna, eller gula...)
1 msk strösocker
6 lagerblad
salt
1 tsk pressad citron
4 msk naturell yoghurt (annars funkar turkisk fint)
2 msk hackade jordnötter eller cashewnötter

Skala morötterna och riv grovt. Dela chilifrukterna, ta bort kärnor och hacka köttet. Värm smöret ordentligt. Tillsätt senapsfrön och ha på lock tills de lugnat sig. Tillsätt chilin och fräs 10-15 sek. Sänk värmen. Tillsätt socker och lagerblad. Skaka om och rör 10-15 sek så sockret börjar smälta. Tillsätt morötter, rör om och låt puttra 2-3 minuter tills morötterna är nätt och jämnt mjuka. Lägg fräset i en skål och låt svalna. Blanda väl med citronsaft och yoghurt, smaka av med salt. Servera kall eller ljummen och strl över nötterna precis före servering.

2 kommentarer:

  1. En sådan huslig kvinna du är =) Nej jag är inte aaavuundsjuuk...;-)

    SvaraRadera
  2. Haha, hittade en bild på hur familjemiddagen såg ut en lördagskväll för några veckor sedan. Ska lägga in den här. Är inte alltid så huslig, men vet allt för väl att jag fuskar med middagen om inte maten är god!

    SvaraRadera