lördag 9 april 2011

Quinoafrallor

Lite kul att få ner quinoa i bröd! Tror inte att jag testat det tidigare. Quinoaflingorna kan finnas på matbutikernas hälsokosthyllor. Annars kan man beställa från Bodystore. Recept från LagaLätt 1/11. GI-värdet torde vara helt okej, men jag hoppar ändå över brödet just nu. Kommer helt klart att baka dessa igen! Ska testa att jäsa över natten nästa gång.

Quinoafrallor

16 st

½ pkt jäst
4 dl vatten
2 dl quinoaflingor
7 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk salt
1-2 dl dinkelmjöl till utbakning

Smula jästen i en bunke. Lös jästen i ljummet vatten och rör ner quinoaflingor, dinkelmjöl och salt. Arbeta degen smidig och jäs minst en timme under bakduk. Häll ut degen på mjölat bakbord. Strö mjöl över. Skär försiktigt i 16 bitar. Tryck inte för mycket på degen, degbubblorna behövs för att göra frallorna luftiga. Lägg frallorna på bakpapperklädd plåt. Gräddas mitt i ugnen ca 15 min på 225 grader.

Man kan jäsa degen över natt och baka ut till frukost. Ta då kallt vatten istf ljummet och låt degen jäsa i 8 timmar. (Nix, nope. Det stod inget om jäsning i kyl så jag gissar på rumstemperatur.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar