onsdag 20 april 2011

Delrapport 2

Minus på vågen och mer minus i midjan. Minus i plånboken med, för nyttig mat är dyrare än pasta, bröd och godis. Två kakor inmundigades i samband med tre timmars fantastiskt rolig dans! Har inte haft så här platt mage på minst tio år och är piggare än jag varit på länge! Maken pep något om att jag bara är pigg för att det är vår och nu pippar alla djuren i skogen. Typ. Hade jag blivit hokuspokuspigg av maten mitt i vintern hade det varit intressantare. Varför har ingen sagt tidigare att man kan få plattare mage UTAN att göra fyrtiotusen situps och plankor!?

Med några få undantag funkar recepten i boken "6 kilo på 6 veckor" väldigt bra! Flera nya favoriter! De flesta av recepten är LCHF och/eller Atkins. Recepten med falukorv eller kassler låter jag helt enkelt bli. Gillar inget av de två. Låter faktiskt även bli gröt- och brödrecepten, långsamma kolhydrater till trots. Müslin har jag emellertid på naturell yoghurt ibland. Hade gärna sett hur energiprocenten fördelas, men boken är inte tänkt så. Kikar man hos Kostdoktorn verkar jag hamna på runt 10 energiprocent kolhydrater. Äter man måttliga mängder ovanjordsgrönsaker hamnar man på runt 5 energiprocent kolhydrater, men "Med tillägg av extra mycket grönsaker, nötter och bär, grädde, lite rotfrukter och undantagsvis något mindre avsteg hamnar man runt 10 energiprocent."( s 68 i Kostrevolutionen).

Kan inte alls kolla bloggen med internet explorer, men det verkar funka med firefox. Bara det att allt ser konstigt ut. Konstigt teckensnitt och röda streck under baske mig vartenda ord. Svårt att korrekturläsa.

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Tänk vilken getingmidja du kommer att glida runt med i sommar! ;-)

    SvaraRadera
  2. Vad bra det låter!! Här i London har jag fått leva utan gröt och det har gått bra för frullen erbjuder omelett och det är ju väl LCHF?! Har för mig att ägg får favvopoäng där. Yoghurten bra här också. Det där med platt mage lät vääääldigt intressant.

    SvaraRadera
  3. Molly: Haha, ja det vore något! Har aldrig haft getingmidja, ens innan barnen.

    Librarybeth: Ägg är kungen i LCHF, typ! Inte så himla lätt att få till en platt mage efter att ha töjt ut den till max fyra ggr :-/

    SvaraRadera
  4. Så sant man får titta på magen och säga; TACK så mycket!

    SvaraRadera
  5. Det var förvisso värt det!

    SvaraRadera