torsdag 26 november 2009

Ugnsgratinerad fullkornslasagnette

Jag hade för mig att den här pastagratängen var ganska ätlig. Jag mindes fel. Medelbetyg 2,3 av 5. Femma från barn nr 3, dödskalle från barn nr 2 och barn nr 1 värmde hellre rester. Barn nr 3 kan få pastagratäng till lunch både lördag och söndag...

Ugnsgratinerad fullkornslasagnette

4-6 portioner

7-8 dl (250-280 g) Kungsörnen Lasagnette Fullkorn
300 g nötfärs
1 gul lök
½-1 finhackad chili
1 morot
1 bit (ca 50 g) rotselleri
olivolja
ca 500 g krossade tomater
2 msk tomatpuré (alt chilisås om man saknar chili)
5 dl buljong (tärning+vatten)
1 burk (ca 400 g) röda linser (alt koka 1 dl linser)
1 dl hackad persilja
1 tsk salt, svartpeppar
1-2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200˚C. Koka linser enl paketet. Skala och hacka löken. Skala och grovriv rotfrukterna. Bryn köttfärs, lök, rotfrukter och chili i lite olivolja. Tillsätt tomater, tomatpuré och buljong. Koka upp och låt småkoka ca 10 min. Slå av spadet på linserna och tillsätt dem tillsammans med persiljan till köttfärssåsen.
Smaka av med salt och peppar.

Rör ihop pasta och sås i en smord ugnssäker form, blanda väl. Strö över riven ost. Gratinera mitt i ugnen, ca 45 min. Täck med aluminiumfolie om den blir mörk. Låt gratängen vila en stund innan serveringen. Servera med en blandad sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar