onsdag 25 november 2009

Choklad- & lavendel cupcakes med frosting

Idag kom elvaåringen hem från skolan och var sugen på att baka något, typ cupcakes (sic!). Jag har aldrig bakat cupcakes. Fattar inte grejen. Varför duger inte vanliga muffins? Vi letade recept på internet och fastnade för ett recept från Leila. Jag fattar grejen nu. Det här var nog det smarrigaste jag bakat på länge! Medelbetyg 4,2 av 5, solklar femma från mig.

Jag förenklade Leilas recept en aning. Orka vattenbada chokladen liksom. Den smälte lika bra i gräddblandningen! Frostingen kan ev behöva svalna lite för att bli snyggare. Vår frosting var lite för varm, för den flöt ut lite. Jag använde lavendelsocker istället för bara lavendel. Det funkade bra.

Choklad- & lavendel cupcakes

ca 12-14 st

3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker (gärna hemgjort)
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao av god kvalitet
1 nypa salt
50 g smör
1 dl vispgrädde
1 msk lavendel (färsk eller torkad)
2 msk kallt kaffe
100 g mörk choklad 70%

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
4. Koka upp smör, vispgrädde och lavendel låt det koka i cirka en minut. Hacka den mörka chokladen grovt och låt den smälta i gräddblandningen.
5. Blanda detta i äggsmeten. Tillsätt kallt kaffe och mjölblandning.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet.
7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Prova med en sticka, de ska inte vara kladdiga. Låt svalna.

Choklad- & lavendel frosting

250 g mörk choklad 70%
1½ dl vispgrädde
1 msk lavendel (färsk eller torkad)
2 msk honung
1 nypa flingsalt
1 msk smör
100 g philadelphiaost

1. Hacka chokladen fint.
2. Koka upp vispgrädde, lavendel, honung, flingsalt och häll den över chokladen under mixning. Tillsätt smör och philadelphiaost och ”pulsmixa”.
3. Fyll frostingen i en spritspåse med tyll och spritsa på varje cupcake. (Låt ev frostingen svalna en aning innan den spritsas på.) Garnera med strössel eller blommor.

Ibland undrar jag hur jag kan komma ihåg så konstiga låtar.

4 kommentarer:

  1. jag älskar att baka cupcakes, förenklingar det är min melodi det!

    SvaraRadera
  2. De är slut nu! Vi tryckte i oss de sista till efterrätt ikväll. Förenklingar är min grej med. Mjöl och bakpulver hivar jag oftast i en hög direkt på äggsmeten, så blandar man lite med elvispen innan man gasar :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte alls svårt att förstå att du kmr ihåg denna låt med ett av 80talets största hårdrocksband. Hela den skivan med levender på är helt fantastisk. Tack för att du fick mej att varva ner en stund och tänka tillbaka.

    SvaraRadera
  4. Men jag minns inte ens att jag lyssnade på dem då!? Fast iofs var man som klistrad vid Tracks-listan på den tiden. Ska leta efter hela skivan på spotify!

    SvaraRadera