lördag 11 juli 2009

Pasta med räkor & rostad vitlökssås

Mina barn har räkfobi. De äter inte den här räksåsen, men ibland lagar jag den till oss vuxna. Recept från Allt om Mat. Om man bortser från den tid det tar att rensa räkorna, så är såsen mycket snabblagad. Barnen fick ost- & skinksås istället.

Pasta med räkor & rostad vitlökssås

3-4 port

1 kg räkor med skal
1 hel vitlök
2 msk olivolja
2 dl lätt crème fraiche
1 st kruka basilika
500 g färsk tagliatelle
salt
1 krm cayennepeppar

1. Tina och skala räkorna.
2. Skala vitlöken, skär vitlöksklyftorna i tunna skivor och stek dem knapriga i oljan i en kastrull. Ta gärna en kastrull med lite högre kant, så kan du handmixra såsen direkt i kastrullen sen, UTAN att det jäklas. Tillsätt creme fraiche och basilika.
3. Koka pastan i rikligt med lättsaltat vatten enligt anvisningarna på förpackningen. Låt den rinna av, men spar 1 dl av kokvattnet.
4. Häll kokvattnet i vitlökskastrullen, låt koka upp och mixa alltsammans till en slät sås. Smaka av med salt och cayennepeppar. Vänd ner räkorna.
5. Servera pastan med räksåsen och rucolasallad.

En låt som lätt fastnar, särskilt refrängen:

2 kommentarer:

  1. Åh vad gott det låter, måste jag testa. Den låten har fastnat i mitt huvud också och i min ipod =) Men varför måste ¨de¨ nästan alltid ha lättklädda tjejer som kråmar runt i deras videor?...;-/

    SvaraRadera
  2. Men precis! Varför alla halvnakna bejbs? Elvaåringen gillade inte youtubeklippet. Han tyckte att låten blev klart bättre när man blundade!

    SvaraRadera