söndag 26 juli 2009

Men då är ju jag en ynk!

Just nu läser vi böckerna om Harry Potter för åttaåringen. Äldste sonen och jag turas om att högläsa. Himla snäll storebror som ställer upp och läser. Sexåringen orkar inte lyssna, för det är så långa kapitel. Självklart brukar även maken läsa för barnen, men han är inte särskilt impad av Harry Potter. Han inser inte att böckerna är SÅ mycket mer än filmerna.

Nu har vi hunnit halvvägs i "Harry Potter och hemligheternas kammare". Åttaåringen undrar mycket över mugglare (vanliga människor) vs trollkarlar. Varför ser mugglare inte puben "Den Läckande Kitteln"? Hur vet man att man är en mugglare? (Jag har försökt föreslå att de flesta mugglare förmodligen inte ens vet att de är mugglare.) Storebröderna är helt klart mugglare. De har fyllt elva och går bevisligen på helt vanliga skolor. Åttaåringen och sexåringen har några år kvar till elvaårsdagen, så de kan möjligen vara trollkarlar som växt upp i mugglarfamiljer. Sådana trollkarlar och häxor finns också, för alla föds inte i trollkarlsfamiljer.

Igår skojade jag med åttaåringen och påstod att jag egentligen var en häxa och inte alls någon vanlig mugglare. "Men då är ju jag en ynk!" utbrast sonen bestört. Om man föds i en trollkarlsfamilj men ändå saknar magiska krafter så är man en ynk.

De sista två HP-böckerna läste jag på engelska. Orka vänta på en översättning liksom. Jag blev såklart lite nyfiken på vilket ord som översatts till ynk. Ynk är lite konstigt. Det enda ställe jag kommer ihåg ynk ifrån är Muminböckerna. Det är lite svårt att leta efter ett ord som man inte vet, men det verkar heta squib. Sedan råkade jag hitta en jättekul förteckning över vad alla muminkaraktärerna heter på olika språk!

2 kommentarer:

  1. Men du vad kul! Vilken fena du är på att hitta grejer på nätet! =)Älskar Mumin! Minns när jag läste Potter för mina grabbar, tappade nästan rösten för att det var såå låånga kapitel ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag går ju igång på isländska, så de isländska namnen var kul! HP-kapitlen är verkligen väädligt låånga. Ibland fixar jag faktiskt inte hela kapitlen på en gång.

    SvaraRadera