tisdag 24 maj 2011

Grön fiskgryta LCHF

Jättegod fiskgryta enligt mig! Barnen var dock av en annan åsikt. Jag frågade barn nr 2 om hur grytan hade kunnat bli bättre. "Med pasta, kyckling och parmesan!" Barnen åt potatis till grytan och jag åt den som soppa. De hade nog uppskattat bröd till, men jag hann inte baka. Receptet hittade jag här, men jag lagade vår vanliga aioli till.

Medelbetyget blev 2,8 av 5. Inget vidare betyg från sönerna alltså... Jag själv gav 4, men snuddade vid 5. Maken extraknäcker som fotbollstränare för barn nr 3, så han hann inte äta innan träningen. Stackars honom! Någon har visst snott de flesta av räkorna, oops ;-)

Grön fiskgryta

4–6 portioner

50 gram smör
400 gram vit fisk, färsk eller fryst upptinad
1 burk räkor i lag eller motsvarande färska/tinade skalade
300 gram bladspenat, fryst eller färsk
10 cm purjolök i strimlor
ev ½ zucchini om man ändå har en över, skivas eller kvartas
1 vitlöksklyfta, pressa eller finhacka
2–3 msk philadelphiaost
2–3 dl vitt vin (matlagningsvin går fint)
2–3 dl grädde
salt och peppar
cayennepeppar

Aioli

1 dl majonnäs
2 dl crème fraiche (fet om man vill äta LCHF)
2-3 pressade vitlöksklyftor
hackad persilja

Låt purjo, vitlök och den eventuella zucchinin svettas i smöret utan att det tar färg. Tillsätt spenat och låt puttra några minuter. Rör ner philadelphiaosten. Slå i den mindre mängden vin och grädde och låt sjuda i fem minuter på mellanvärme. Önskas tunnare soppa tillsätts hela mängden vätska. Späd eventuellt med spad från räkorna. Skär under tiden fisken i jämna kuber. Lägg fisken i soppan, salta och låt sjuda under lock på svag värme i 8–10 minuter. Smaka av med vanlig peppar och en gnutta cayennepeppar. Dra av grytan från plattan och blanda ner räkorna.

Till aiolin: Bara blanda ihop ingredienserna.


5 kommentarer:

  1. Mumsfilibabba så gott det låter. Men tänk på dina stackars arma barn också ;-)

    SvaraRadera
  2. Ah, de stackars barnen! Nästa gång lagar jag nog grytan åt oss vuxna och matar barnen med sprödbakad torsk. Det gillar de iaf!

    SvaraRadera
  3. Av ingredienserna att döma borde den vara mycket god!

    SvaraRadera
  4. Men precis! Passade mig själv förträffligt :-)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera