onsdag 4 maj 2011

Mascarponegratinerade hallon LCHF

Sönerna fick kladdkaka till efterrätt idag. De har klagat en del över att det varit rätt snålt med efterrätter senaste månaden. Till mig själv lagade jag mascarponegratinerade hallon. Grundreceptet hittade jag här, men jag fick anpassa en aning. Mandelbiskvier är tyvärr inte lchf. Jättegott blev det i alla fall! Vet inte om jag ger mig själv 4 eller 5 i betyg! Kommer helt klart att lagas igen!

Björksocker finns bla hos Bodystore. Vaniljpulver finns i samma hylla som vanligt vaniljsocker. Vaniljpulvret är ekologiskt och innehåller inget socker.

Mascarponegratinerade hallon

4 port

300 g hallon
1 ägg
100 g mascarpone
1 msk björksocker (eller annat sötningsmedel)
1 krm vaniljpulver

Sätt ugnen på 250°. Fördela hallon i 4 ugnssäkra portionsformar. Dela ägget och vispa äggvitan till ett riktigt fast skum. Blanda mascarpone med äggula, björksocker och vaniljpulver. Vänd i äggvitan. Bred ostsmeten över bären. Gratinera högt upp i ugnen ca 5 min tills smeten fått fin färg. Servera genast.

2 kommentarer:

  1. Ytterligare ett bra eftterrättstips! Perfekt.

    SvaraRadera
  2. Det behövs lite efterrätter åt oss med! Så kan resten av familjen knarka kolhydrater ;-)

    SvaraRadera