fredag 20 maj 2011

Delrapport 6 2/3

Det här med delrapporter var visst inte min starka sida. Blev det 6 kilo på 6 veckor? Nix, men det blev -3,3 kilon och -3,5 cm i midjan. Midjemåttet är 1,5 cm mindre än jag öht trodde var möjligt! Ett sådant midjemått har jag aldrig haft efter allt barnafödande, hur mycket jag än tränat. Har heller inte haft migrän alls under dessa snart sju veckor! Rekord!

Just nu läser jag "Nytt liv med riktig mat: frisk med LCHF" av norska författaren/läkaren Sofie Hexeberg. Boken är otroligt intressant, men betydligt segare att läsa än "Matrevolutionen". Enligt Hexeberg tappar man mer i vikt med LCHF-kost, ju högre BMI man har. Mitt BMI har aldrig varit särskilt högt ens innan LCHF. Mina tre kilon hittills kan jag således känna mig nöjd med.

Fusk då? Ingen pasta, ris, potatis, bröd, godis, chips eller ostbollar sedan slutet av mars. Socker har jag verkligen försökt undvika. Ingen kaka till eftermiddagskaffet, men däremot kakor vid några enstaka tillfällen (chokladtårta i påskas, prinsesstårta på en födelsedag och fika på lindy hopen).

Förra helgen var det dax för näst äldste sonens fylla-tonåring-middag på italiensk restaurang. Jag kände att jag förtjänat ett stort fusk och beställde chokladterrin med körsbär till efterrätt. Den var god, men jäkligt söt och jag åt upp nästan allt. Idiotiskt gjort. Fick huvudvärk redan samma kväll, hade galet ont i magen hela natten och sov uselt. Det tog två dygn för huvudvärken att ge sig. Att vara fri från huvudvärk i sex veckor, men drabbas när man äter mycket socker gör mig rätt förskräckt faktiskt. Har inga direkta planer på att göra om försöket... Det blir fortsatt LCHF för min del.

3 kommentarer:

  1. Trist med huvudvärk men nu kan jag tänka mig att du är övertygad om vad som är rätt och fel för dig rent kostmässigt!!!

    SvaraRadera
  2. Underbar känsla att hitta rätt med vad som passar dig och din kropp; grädde på moset är ju att dessutom gå ner i vikt! =)

    SvaraRadera
  3. Librarybeth: Trodde faktiskt inte att en enda liten efterrätt kunde skada. Surprise! Men jag ÄLSKAR ju efterrätter :-/

    Molly: Bättre sent än aldrig ;-) Det tog mig bara sisådär 25 år att gissa att min migrän verkar triggas av socker.

    SvaraRadera