tisdag 9 augusti 2011

Lax- & pepparrotspaj LCHF

God och lättlagad laxpaj! Eller kanske snarare laxlåda för jag struntar helt enkelt i pajdegen. Har inte hittat någon tillräckligt bra LCHF-pajdeg än. Sojamjöl vill jag helst inte äta alls. Grundreceptet till pajen (med deg) hittar du här. Vi provade den degen en gång, men den blev inte alls bra. Jag lagar med färsk spenat och tycker absolut inte att man behöver salta! Det blir tillräckligt salt av laxen och osten. Och lite vitt vin fanns det visst kvar i kylen ;-)

Lax- & pepparrotspaj

4 port

1 stor påse färsk spenat, ca 200 g
olivolja
1 ask färskost m pepparrotssmak, ca 150 g
200 g kallrökt lax i skivor
3 ägg
1 dl mjölk
2 dl grädde
svartpeppar
2 dl riven västerbottensost

Sätt ugnen på 200 grader. Stek upp spenaten som hastigast i stekpanna. Fördela spenaten i en pajform och klicka över pepparrotsosten. Lägg skivad lax uppepå. Vispa ägg, grädde, mjölk och peppar i en skål. Häll äggblandningen över laxen och strö över riven ost. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Allt utom pepparroten ger jag highfive till ;-)

    SvaraRadera
  2. Pepparrot är en lite trixig smak. Jag har varit tvungen att öva upp mig där. Rökt renkött med pepparrotsgrädde är dock fortfarande en av de mest oätliga förrätter jag vet!

    SvaraRadera