tisdag 16 augusti 2011

Chipotleburgare med hickorysås & coleslaw

Jäklar, vad starka hamburgarna blev den här gången! Jag skyller på ICA! De säljer små blandpåsar med torkad ancho och chipotle, utan att förklara vilken som är vilken. "Olika hetta. En blandning av olika chilisorter att botanisera bland." får man åtminstone veta att det är... Men ancho och chipotle är ganska mycket olika heta liksom!

Förra gången gissade jag mig fram och tog en stor och en liten chili ur påsen. Borde bli åtminstone halvt rätt då. De hamburgarna blev sötheta och väldigt goda! Den här gången kollade jag upp min chiliguide "Eat the heat". Tre chipotle till 900 g köttfärs, sex stora hamburgare. Jag behöll inga frön från chilin och tur var väl det. Mon dieu vad sjukt starkt det blev och ändå är vi vana vid stark mat! Tog man stora tuggor så grät man! Minsting hade beställt chipotleburgare, men vi var tvungna att ge honom likadan skosuleburgare (frysta köpta) som barn nr 2 och 3. Maken och äldste sonen åt nästan två hela hamburgare var. Stark chili i stora mängder kan tydligen ge andnöd och äldste sonen blev riktigt klen. Andnöd, illamående och ont i magen. Likväl gav han 4 i betyg, men föredrar mindre chili i nästa gång.

Receptet finns på Tasteline, men gör annan coleslaw. Och ta för guds skull inga chipotlefrön i första gången du testar!

Chipotleburgare med hickorysås


4 stora burgare

2 chipotlechili (eller en ancho + en chipotle)
600 g nötfärs
4 msk hickorysås eller BBQ-sås
salt & svartpeppar

Halvera chipotlechilin och skrapa ur fröna (eller spara några om du vill ha heta hamburgare). Finhacka och blanda med nötfärsen i en bunke. Tillsätt hickorysås och smaksätt med salt och peppar. Forma till 4 burgare och grilla 4-5 minuter på varje sida. Servera med tärnad avocado, skivad tomat, tunt skivad rödlök och coleslaw. Romansallad funkar bra som LCHF-alternativ till hamburgerbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar