tisdag 5 oktober 2010

Rosmarinmarinerad lammstek

Tokig tisdagsmat? Japp, men lammsteken var hyfsat billig på Maxi och jag gillar lamm. Lämpliga tillbehör: ett kraftigt rödvin och något med vitlök. Vi åt bakpotatis med vitlökssmör i. Den vanliga lösviktspotatisen var så pass stor att den dög fint som bakpotatis. Oktober till trots har jag såväl blommande rosor som färsk rosmarin i trädgården. Lammsteken fick ett medelbetyg på sisådär 4 av 5. Två av sönerna var rätt snåla med betyget och gav bara treor.

Jag hade en skvätt Gos Monastrell -09 (83081) kvar. Finns/fanns i beställningssortimentet och kostar bara 69 kr. Inte dumt på en tisdag.

Rosmarinmarinerad lammstek

4-6 port

1 liten lammstek (ca 1,3 kg eller vad de nu kan tänkas väga)
4 vitlöksklyftor
1 msk rosmarin (gärna färsk såklart)
salt & peppar

Putsa lammsteken. Gör små hål med en spetsig kniv och peta in skalade och delade vitlöksklyftor. Gnid in steken med rosmarin och låt sen stå svalt i ett dygn. Hinner man inte marinera i ett dygn så duger någon timme fint.

Häll lite vatten i en långpanna. Salta och peppra steken. Lägg steken på ett stekgaller över långpannan. Sätt in i ugnen, ca 250-275 grader i ca en timme. Använd stektermometer. Jag pallar inte rött kött, så jag tog ut steken först vid 75 grader. Låt inte långpannan koka torr. Ev måste man hälla i mer vatten. Ta ut steken och låt den vila en stund innan den skärs upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar