torsdag 7 oktober 2010

Om att ha en vän som inte mår bra

Det är inte alltid lätt att bemöta vän som inte mår bra. Personen lider av en bipolär sjukdom. Periodvis kan en sådan person vara rätt frisk och symptomfri. För några år sedan var h*n full av konspirationsteorier och led av förföljelsemani. Eftersom jag var på den goda sidan fick jag höra alla teorier. Jag har fått dementera de mest underliga saker. Bla skulle jag ha blivit neddrogad, våldtagen och det var egentligen någon annan som var far till mina barn. Detta kunde jag själv såklart inte minnas på grund av drogerna, men h*n visste.

Efter en tid av hypomani och hyperaktivitet är h*n numer under uppsikt, dvs tvågsomhändertagen och satt under medicinering. Och jag är i onåd, för jag orkade inte jamsa med i vännens stora framtidsplaner. Welcome over to the dark side liksom. We have no cookies, but we tell the truth.

Min svärmor tipsade om en ny bok; "Mitt galna liv" av Arvid Lagercrantz. Jag har beställt den på biblioteket, men kön var tyvärr rätt lång. Funderar på om jag trots allt borde beställa den för att slippa vänta.

4 kommentarer:

  1. Nog ännu värre för familjen... Hittade boken på ett annat bibliotek och är nu nr 1 i kö istf nr 11.

    SvaraRadera
  2. Kära nån, det där lät otroligt jobbigt!!! Kan inte ens komma på några bra stödjande ord. Strongt av dig att orka med så mycket.

    SvaraRadera
  3. Min insats i det hela är väldigt liten och har mest bestått av att lyssna. Man får inte så många sylar i vädret ;-)

    SvaraRadera