fredag 4 november 2011

LCHF kladdkaka

Det har inte varit lätt att hitta tillräckligt bra recept på lchf-efterrätter. Jag vill ha efterrätter som är goda på riktigt och inte bara känns som torra substitut :-/ Grundreceptet till kladdkakan är från Anna Hallén, men jag ändrade en aning. Yngste sonen fick en allergichock av cashewnötter en gång, så inga sådana nötter i maten här. Det här är nog bland de bättre kakrecept jag provat hittills. Möjligen mixrar jag hasselnötterna nästa gång, för kakan blev rätt tuggig. Sönerna klagade på att kakan var en aning torr.

LCHF kladdkaka

6 ägg
300 g mörk choklad, 70 %
3 msk agavesirap
1 dl vispgrädde
3 dl hackade hasselnötter
ca 1 dl kokosflingor till formen
smör till formen
2 dl vispgrädde
200 g hallon

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och kokosströ en ugnsfast form med löstagbar botten. Separera äggvitorna från gulorna och vispa vitorna till ett hårt skum. Bryt isär chokladen. Låt chokladen smälta försiktigt i grädden i en teflonkastrull eller över vattenbad. Lyft av chokladgrädden från värmen. Rör ner äggulor, agavesirap och nötter. Vänd försiktigt ner äggvitorna i chokladsmeten och blanda väl. Grädda i mitten av ugnen 15–25 minuter. Låt svalna i formen och låt stå i kylskåp en timme före servering. Pudra med kakao och servera med vispad grädde och färska hallon.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig; det ska vara gott när man gör sig besväret och vill njuta! Hoppas du kan läsa inne på min blogg nu?

    SvaraRadera
  2. Fast jag erkänner att jag finner lchf-efterrätter liite väl tråkiga i längden...

    SvaraRadera