tisdag 22 november 2011

Chinese newspaper nails

Det här var en riktigt kul manikyr! Tidningsnaglar minsann. Inte alls lika avancerat som det verkar. Jag snubblade över newspaper nails förra veckan när jag letade tutorials för half moon manicure. Lustigt nog har jag haft en kinesisk dagstidning liggande i några år. Jag fick den när jag hämtade kinamat. De skrattade och tyckte nog att jag var ganska konstig. Jag tänkte att tidningen kunde användas till decoupage eller så.

Naglarna är målade med Seche clear base coat och ett lager OPI "Moon over Mumbai". Låt lacket torka ordentligt! Tidningen klipptes i lagom små bitar (nagelstora). Det verkade rätt onödigt att doppa hela fingertoppen i alkohol, så jag doppade bara tidningsbiten i alkohol någon sekund istället. Tryck tidningspapperet mot nageln utan att gnugga. Måla med top coat, Seche Vite är min solklara favvo! Tadaa!

Och vad ska det vara för alkohol? Det finns tutorials där de bara doppar tidningspapperet i vatten. Det verkar funka med vodka, munvatten och hand sanitizer (hjärnsläpp, vad heter det här?). Jag blandade ut isopropanol till ca 50% alkoholstyrka. Rätt fiffigt att ha en make som är kemist ;-) Han har erbjudit sig att blanda nagellacksremover åt mig, men njae...

And a short version in English: You'll find excellent tutorials on YouTube. BUT (yes, a big but!) you don't have to dip your fingertips in alcohol! It's quite sufficient just dipping small pieces of newspaper instead. I used Seche Clear base coat, OPI "Moon over Mumbai" and Seche Vite top coat. Since I can't read Chinese, I'm hoping I choose the news and not the obituaries ;-)

6 kommentarer:

  1. Riktigt läckert! Undrar bara vad det står...

    SvaraRadera
  2. Ett bra recept på sötsur sås kanske ;-)?

    SvaraRadera
  3. Både kul och cool! Manikyren har faktiskt hållit sedan i måndags, men nu är det dax för något annat.

    SvaraRadera
  4. Nu blir det nog juligare manikyr ett tag framöver, men sedan är jag sugen på att testa med barnens serietidningar!

    SvaraRadera