onsdag 27 juli 2011

Leilas tårta på fransk maräng

Faktiskt har jag aldrig gjort maräng som ska vispas över vattenbad tidigare. Jag fegade ner en termometer i marängsmeten och det gick snabbare än väntat med vattenbadet. Vispa länge med elvisp var en aningen diffus beskrivning. Vore bra med en liiten hint om huruvida 10 minuter kan räknas som länge, eller om länge rentav är 20 minuter? Efter 5 minuter var vår elvisp rätt överhettad, men jag fortsatte ändå lite till. Sedan saknas info om vad man ska göra med den rostade mandeln. Jag hivade större delen i marängsmeten och strödde resten uppepå. Har ett vagt minne av att hon gjorde så... Gör en ordentligt tjock marängsmetshög, för den pöser ut en aning under gräddningen.

Marängtårtan blev väldigt populär, medelbetyg 4 av 5! Fyror från alla faktiskt! Undrar vad Leila ska baka ikväll?

4 kommentarer:

  1. Säkert något smarrigt; jag blir alltid hur frestad som helst, och sugen! ;-)

    SvaraRadera
  2. Egentligen borde jag nog undvika henne totalt ;-)

    SvaraRadera
  3. Oj, det där låter helt fantastiskt! Har inte testat något av Leila... skandal!

    SvaraRadera
  4. Hon är alldeles förskräcklig vad gäller sådan där gofika som egentligen bör undvikas när man äter LCHF :-/

    SvaraRadera