torsdag 14 juli 2011

Lavendellemonad

Men hallå vilket kul recept jag hittade i senaste Allt om trädgård som damp ner i brevlådan idag! Lemonad med lavendel i! Jag som älskar lavendel! Receptet var egentligen från boken "Lavendel på Österlen". Tyvärr verkar den inte finnas på biblioteket här. Vill nog gärna provläsa och se om det är något jag vill ha, innan jag ev köper.

Min färdiga lemonad står på svalning i kylen just nu, men jag har såklart tjuvsmakat. Gott och somrigt! Kunde dock tänka mig att minska på sockret, för lemonaden blev rätt söt. Tur att jag har rätt många lavendelplantor att knipsa från.

Lavendellemonad

1½ liter vatten
3 dl socker
10 blommande lavendelstjälkar
2 citroner

Koka upp hälften av vattnet med sockret. Ta av kastrullen, lägg i lavendelstjälkarna och lägg på locket. Låt svalna. Pressa citronerna. Tillsätt resten av vattnet och citronsaft. Rör om, sila och servera med is.

2 kommentarer:

  1. Lavendelfantast är jag också!! Såg du recepten i senaste Femina? Hur torkar du din lavendel Du vet väl att du kan fjärrlåna boken från ett annat bibliotek? Be "ditt" bibliotek om hjälp!!!!

    SvaraRadera
  2. Har precis nappat på ett prenumerationserbj. från Femina! Brukar annars läsa den på bibblan. Fjärrlån, hmm. Jag kan söka på hela kommunens bibliotek, men inget av dem har boken. Lavendel har jag aldrig torkat, men brukar vika/pyssla lavendeldockor. Dax för det igen!

    SvaraRadera