måndag 18 juli 2011

Fransk hallonkaka

Utomordentligt god hallonkaka! Bedårande enkelt recept från Lantliv Mat & vin 6/11! Hade nog trott att den skulle bli rätt lik den enkla bärkaka som jag brukar baka, men det blev den minsann inte.

Om nu bara minsting går med på att donera sin lilla burk med egenhändigt plockade blåbär, så blir det försöksverksamhet i köket. Kanske en fransk blåbärskaka till efterrätt?

Fransk hallonkaka

ca 12 bitar

2 ägg
2 dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
200 g frysta hallon
100 g smör, kylskåpskallt

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en pajform med fasta kanter. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten. Bred ut smeten i pajformen. Fördela hallon jämnt över kakan. Hyvla över smöret. Grädda mitt i ugnen i ca 35 min. Serveras med en klick vispgrädde eller vaniljsås.

5 kommentarer:

  1. Åh så gott! Den måste jag göra; älskar älskar hallon!

    SvaraRadera
  2. Är det ok om jag tar en bit direkt...

    SvaraRadera
  3. Molly: Då lär du gilla den här kakan! Den blev dock inte lika bra med blåbär.

    Znogge: En bit ibland kan tom du och jag behöva :-)

    SvaraRadera
  4. Våra hallon är jättegoda i år, om jag hinner rädda några kan det bli kaka men mycket äts upp på plats... :)

    SvaraRadera
  5. Hoppas att du hinner! Det är helt klart värt att offra några hallon på bakning!

    SvaraRadera